czwartek, 5 stycznia 2012

Curry z kurczakiem i ananasem

Ostatnie dwa miesiące były dla mnie... łaskawe. Ciężka praca - choć może powinnam powiedzieć harówka od rana do wieczora - w końcu się opłaciła, i w okresie świąteczno-noworoczno-trzejkrólowym (jest w ogóle takie słowo?) mogłam w końcu odpocząć. Przez ten czas niestety bardzo mocno zaniedbałam nie tylko bloga, ale także własną kuchnię. Nie gotowałam praktycznie nic, zdana na łaskę przyjaciół (dzięki!), rodziny i rozmaitych knajp wyznaczających mój wieczorny spacer na trasie praca-dom.
Ale teraz będzie już z górki i zamierzam ze zdwojoną intensywnością wrócić do mojego ulubionego sposobu na relaks - czyli do kulinarnych eksperymentów w kuchni. A mam z czym wracać dzięki temu, że na miesiąc zmieniłam się w pełnokrwistą Francuzkę, mieszkankę najpiękniejszego, najwspanialszego, najbardziej inspirującego miasta na świecie: Lyonu (więcej tutaj). Niestety, Polska pensja w rzeczywistości francuskiej nie starcza na buszowanie po restauracjach; starcza natomiast na buszowanie między sklepowymi półkami, które dają praktycznie nieograniczone możliwości przyrządzania tego, co Francuzi lubią najbardziej - pierrade, fondue, quiche lorraine i wszystkich innych jego odmian, tartiflette, rozmaitych gratin warzywnych, muli, ostryg, pate, ślimaków, pasztecików... Wszystko to zamierzam przygotować raz jeszcze - tym razem w polskiej kuchni, z dostępnych w Polsce składników, i podzielić się z Wami na Kamila's plate.

Dzisiaj jednak mam ochotę na coś, co z Francją niewiele ma wspólnego. Pogoda jest fatalna - na zmianę leje i siąpi, szarość zagląda w okna a ja siedzę przytulona do grzejnika - więc nic dziwnego, że ciągnie mnie w egzotyczne, rozgrzewające regiony świata. Do Indii i do ich pikantnego, aromatycznego zestawu przypraw, które błyskawicznie przynoszą mi dobry humor i sprawiają, że ignorowanie wszechobecnej wilgoci jest o niebo łatwiejsze. Ba! Czasem nawet wyganiają mnie na spacer w deszczu.


Moim ulubionym sposobem na podniesienie temperatury podczas deszczowej pory jest miska ananasowego curry z kurczaka. Wiem, że nie wszyscy lubią owocowe nuty w potrawach z mięsem, ale te tutaj to istna symfonia smaku! Choć może ja obiektywna nie jestem, bo mięso lubię tak bardzo, że mogę je jeść nawet z czekoladą... W każdym razie nie ma nic lepszego na rozjaśnienie dnia i rozgrzanie zmarzniętych żołądków.

Składniki (dla dwóch osób):
1 pojedyncza pierś kurczaka
3 plastry ananasa z puszki lub świeżego (ważne, żeby był bardzo soczysty)
pół szklanki soku ananasowego lub zalewy ananasa z puszki
1/4 strąka czerwonej, jędrnej papryki
pół cebuli
ząbek czosnku
łyżka oliwy z oliwek, kapka oleju rzepakowego
2 łyżki curry
sól, świeżo mielony pieprz
pół łyżki mąki kukurydzianej i nieco wody

Pierś kurczaka dokładnie myję pod bieżącą wodą i osuszam ręcznikiem papierowym. Oczyszczam z błon i tłuszczu, mięso kroję w paski w poprzek włókien. Paprykę kroję w słupki, plastry ananasa w niewielkie trójkąty.Cebulę i czosnek obieram z łupinek, myję pod bieżącą wodą i drobno siekam.
Na patelni rozgrzewam oba rodzaje tłuszczu, wrzucam cebulę i smażę ją na wolnym ogniu aż się zeszkli. Dodaję posiekany czosnek, mieszam i smażę około 30 sekund. Zwiększam ogień i na patelnię wrzucam mięso. Obsmażam kawałki kurczaka ze wszystkich stron, energicznie mieszając (nie dopuszczam do przypalenia się cebuli i czosnku). Pod koniec dodaję kawałki ananasa i papryki.
Zmniejszam ogień, na patelnię wlewam sok ananasowy i dodaję wszystkie przyprawy. Mieszam, przykrywam patelnię pokrywką i pozostawiam na około 10 minut. Po tym czasie zagęszczam mąką rozrobioną w zimnej wodzie.
Podaję z ryżem ugotowanym na sypko.

Bon appétit Messieurs Dames!

8 komentarzy:

  1. Dooobrze, że wróciłaś :))) Pusto tu było i cicho.
    Teraz zapowiada się francuski rok i baardzo mnie to cieszy.
    Wszystkiego najlepszego w nowym roku.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam curry z kurczakiem i ananasem! Przepyszne danie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. no właśnie ja do tych osób, które nie lubią owoców z mięsem należę ;) ale wygląda pysznie! :))

    mi co najwyżej teraz zostają odgrzane świąteczne pierogi mamy ;))

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja kocham to połączenie. Świetne danie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wyprawa do Indii z takim curry na talerzu z pewnością poprawi humor w taką szarugę.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. czekamyyy... ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Choć Cię tu nie ma ostatnio, to ja pamiętam :) Najlepszego na kolejne Święta!

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajny przepis, podoba mi się. Gratulacje.

    OdpowiedzUsuń

dziękuję za komentarze :)