niedziela, 21 sierpnia 2011

Placki jogurtowe z bananami

Prawie nigdy nie trzymam się ściśle litery przepisów. Ot, taki kaprys, żeby każdy przykroić do własnych upodobań smakowych, naszyć łatkę z ulubionych składników, zwęzić lub poszerzyć albo w ogóle przewrócić na drugą stronę, podszewką na wierzch. Z różnym skutkiem, najczęściej pozytywnym; kuchnia to przecież nie laboratorium chemiczne, ani nie plac budowy przeprawy mostowej, ani nie sala sądowa. Zwykle kombinowanie, mataczenie, zostawianie własnych odcisków palców i oszukiwanie przepisów przynosi dobre rezultaty (może z wyjątkiem paryskich makaroników, ale o tym kiedy indziej...). Jednak czasem zastanawiam się, jak smakowałaby potrawa w oryginale, bez żadnych przeróbek - może ja sobie sama robię krzywdę modyfikując status quo od razu, nie dając szansy autentykowi.
Dzisiaj rano byłam w nastroju na mały eksperyment: ścisłe podążanie za przepisem na jogurtowe placuszki. Idealne na śniadanie. 

Fot. Kamila Mianowicz
Byłam głodna, więc wyszukiwanie przepisów w sieci ograniczyłam do minimum. Skorzystałam z tego, zachęcona rangą autora (Mistrz Kuchni!) i pozytywnym komentarzem - widać ktoś już te placki robił i był zachwycony.
W efekcie pierwsza patelnia wylądowała w koszu na śmiecie (bardzo, ale to bardzo nie lubię marnować jedzenia). Podana w przepisie ilość mąki (4 łyżki) okazała się niewystarczająca - placki były bardzo delikatne, nie trzymały kształtu i praktycznie niemożliwe było przerzucenie ich na drugą stronę. Może to moja wina, może coś zrobiłam nie tak, może powinnam była bardziej się przyłożyć do smażenia... W każdym razie nie pozostało mi nic innego, jak zmodyfikować przepis i uratować resztę ciasta.
Dodałam jeszcze 5 łyżek mąki, łyżeczkę proszku do pieczenia, nasiona z połowy laski wanilii i drobno poszatkowanego banana, bardzo dojrzałego (tak bardzo, że pewno jutro nadawałby się tylko do wyrzucenia), oraz łyżkę oleju rzepakowego - aby wyeliminować natłuszczanie patelni. Wyszło znakomicie. Placki jogurtowe z bananem na stałe zagoszczą w moim repertuarze śniadaniowym, choć następnym razem prawdopodobnie dodam do ciasta łyżkę masła orzechowego. Albo zmieszam osobno składniki mokre i suche, jak przy pieczeniu muffinek. Nikt przecież nie każe mi ściśle trzymać się litery przepisu...

Fot. Kamila Mianowicz

Składniki:
200 g jogurtu naturalnego
1 jajko
9 łyżek mąki tortowej (nie płaskich, ale i nie czubatych)
łyżka cukru lub cukru pudru
drobno poszatkowany dojrzały banan
nasiona z połowy laski wanilii lub łyżeczka cukru waniliowego
łyżeczka proszku do pieczenia
łyżka oleju

Wszystkie składniki dokładnie łączę za pomocą ręcznego miksera (średnie obroty) lub łyżki. Smażę na rozgrzanej patelni teflonowej, około 1 minuty z każdej strony lub do uzyskania złotej barwy. Tym razem podałam z cukrem pudrem, ale placki będą także wyśmienite z owocami, bitą śmietaną, syropem klonowym, czy konfiturą.

Bon appétit Messieurs Dames!

11 komentarzy:

  1. fantastyczne. Wszyscy byli zachwyceni i prosili o więcej. W 10 stopniowej skali-10!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam, mam pytanie: mozna uzyc mąki pełnoziarnistej zamiast tortowej do tego przepisu?

    OdpowiedzUsuń
  3. wyszły super,dodałam jeszcze raz tyle składników i wyszło wiecej tej pychoty. Dzieki za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  4. a na patelnie dodajemy olej czy masło czy tak bez niczego smażymy ?????

    OdpowiedzUsuń
  5. Molly Sz - ja smażę na patelni teflonowej, więc kwestia tłuszczu odpada :) Ale spokojnie można użyć masła z dodatkiem oleju, myślę, że też wyjdą super. Smacznego!

    Anonimowy - nigdy nie robiłam z mąki pełnoziarnistej, więc nie ręczę za efekty. Ale warto spróbować! Daj proszę znać, jak wyszło.

    Pozdrawiam,
    Kamila

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja do swoich, razem z proszkiem do pieczenia dodaję 1-2 łyżki octu. Proszek + ocet powodują, że placki rosną jak drożdżowe. Polecam spróbować. Pozdrawiam, M.

    OdpowiedzUsuń
  7. Placuszki super, nie miałam tortowej wiec dodałam luksusowej ;) banany na papkę starte, rewelacja.

    OdpowiedzUsuń
  8. bardzo dobre! polecam wszystkim! :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. wyszła pychota! :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Wlasnie zrobilam:) Przyznaje ze bardzo dobre:)
    nie mialam jajka to dodalam pol banana wiecej i wyszlo ok.

    OdpowiedzUsuń

dziękuję za komentarze :)